Waarom het niet gaat lukken Amsterdam in 2030 helemaal elektrisch te laten rijden. En wat we beter wél kunnen doen.

Het heeft in alle media gestaan (zoals NRC ). Het kan je dus onmogelijk ontgaan zijn: Amsterdam wil in 2030 geen enkele auto op fossiele brandstof meer in de stad.
Het is een erg ambitieuze doelstelling, waarmee Amsterdam veel verder gaat dan de landelijke doelstelling om in 2050 het hele wagenpark uitstootvrij te hebben. Het is ook een doelstelling die het niet gaat halen.

Even los van het enorm slechte track record van Nederland als het gaat om klimaatdoelstellingen zijn er verschillende redenen waarom dit niet gaat werken. Om te beginnen een juridische: de stad gaat er helemaal niet over, zoals de Tweede Kamer (van links tot rechts) fijntjes laat weten!

Te weinig elektrische auto’s en te duur

Dat is misschien muggenzifterij. Ook praktisch gaat dit niet werken. Daarvoor is een simpele reden: niet iedereen kán aan de elektrische auto.

Goed, in Amsterdam werken ongetwijfeld veel mensen die een lease auto van de zaak krijgen. Voor hen is het een peulenschil: gewoon een electrische auto uitzoeken en klaar. Maar niet elke Amsterdammer werkt op de Zuid-As. Velen moeten gewoon hun eigen auto kopen. Helaas kost een instapmodelletje Tesla minimaal € 82.400 (Tesla S, zonder opties).

Foto: PixaBay

Ter vergelijking: ik rijd een Hyundai I10, die ik nieuw heb gekocht voor iets minder dan € 10.000. Natuurlijk, technologie wordt over het algemeen steeds goedkoper, maar het is de vraag of dit ook voor elektrische auto’s gaat gelden, gezien de oververhitte markt

Er zijn niet genoeg elektrische auto’s voorhanden om al die smerige auto’s te vervangen. Zo is het maar de vraag of er genoeg accu’s geproduceerd kunnen worden. Wordt een Tesla binnen 10 jaar betaalbaar voor de gewone man?

Ik denk van niet.

Onbetaalbaar

Sowieso is een nieuwe auto voor de meeste mensen niet betaalbaar. De Bovag houdt veel statistieken bij over automobiliteit. In hun tabelletje blijkt dat het overgrote deel van het Nederlands wagenpark 5 jaar of ouder is. Meer dan de helft van het wagenpark in 2018 is van voor 2008. Oftewel, de bulk van de Nederlandse bevolking rijdt een tweedehands auto (of een nieuwe die ze helemaal “op” rijden).

Slechts een klein deel van de bevolking koopt braaf elke drie jaar een nieuwe auto. Sterker nog, er is een trend gaande dat mensen minder kiezen voor een nieuwe auto en meer voor een tweedehandsje.

Bron: BOVAGRai.Info

Liever échte maatregelen dan wensdenkerij

Denkt het linkse college (GL, D66, PvdA en SP) nu écht dat al die Amsterdammers, die nu met moeite de rekening kunnen betalen voor hun tweedehands barrel dat hen naar en van het werk brengt, ineens een zak met geld vinden om een nieuwe electrische auto te kunnen kopen?

We moeten nu eens stoppen met het formuleren van onhaalbare langetermijndoelstellingen. We moeten beginnen met échte maatregelen. Niet ergens in de toekomst, wanneer er iemand anders verantwoordelijk kan worden gesteld voor het niet halen van doelen, maar nú!

Welke maatregelen dán?

Laten we beginnen de ingeslagen weg te volgen. Er zijn plannen om de verkoop van nieuwe (fossiele) auto’s uit te faseren. Combineer dit met een slooppremie zoals de Duitsers en Amerikanen hadden en je bent al een heel eind op weg.

Versneld vervangen oude auto’s

Ik noemde net al de BOVAG als cijfermeester op het gebied van Automobiliteit. Volgens hun gegevens reden er in 2018 nog 212.137 auto’s van voor 1990 rond. Een groot deel hiervan zal in handen van liefhebbers zijn, daar valt weinig te winnen.

Er rijden in totaal echter ook nog 627.306 auto’s rond die van vóór 2000 stammen. Een mooie slooppremie kan deze vervuilende auto’s versneld van de weg halen, waardoor we de gewenste transitie naar schonere mobiliteit sneller maken. Niet door met de botte bijl mensen te duperen, maar door hen een wortel voor te houden.

Oproep aan Amsterdam: Geen woorden, maar daden

Foto: PixaBay

Het is mooi dat Amsterdam een statement wil maken. En natuurlijk, het doel van schonere lucht en minder CO2 uitstoot is er een waar ik me vol achter kan scharen.

Spijtig is alleen dat ze nu kiezen voor zo een stip op de horizon. Iedereen die oplet ziet nu al dat het niet gaat lukken. Bovendien zorgt dit idee voor een tweedeling in de stad tussen rijk en arm en ondermijnt het het draagvlak voor klimaatmaatregelen onder de normale bevolking.

Het kan beter. Het moet beter. Nederland kan beter. Nederland moet beter!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.