Vliegen op de bon

In Trouw (15 november 2018) stond een twee pagina groot artikel over de vraag “Hoe gaan we vliegen met minder CO2)“. Allerlei opties kwamen voorbij: van bobrandstof, electrisch vliegen of prijsverhogingen. Een optie schittert door afwezigheid…

Een van de argumenten tégen prijsverhogingen is dat “vliegen ook voor arme landen toegankelijk moet blijven”. Direct daarop volgt de vraag: “Waarom eigenlijk”.

Of het vliegen toegankelijk moet blijven is een maatschappelijke discussie waar ik me niet aan durf te branden. Ik vind daar natuurlijk wel wat van… dat sommige mensen twee keer per jaar naar Gambia vliegen om in de zon te liggen, vind ik wat overmatig luxe. En trouwens, dat ik dit jaar drie vliegvakanties heb gehad is ook iets waar je iets van kunt vinden. Gelukkig heb ik jaren niet gevlogen en heb ik compensatie-bomen geplant, zo hou ik mezelf voor. Bovendien koop ik regelmatig CO2-rechten op via Carbonkiller.org. Maar ja, dat blijft toch een beetje een doekje voor het bloeden.

Foto: Pixabay/terribl

Wat mij echter opvalt, is dat er een optie niet genoemd wordt: rantsoeneren. Mijn opa heeft al die jaren de benzine- en voedselbonnen uit de oorlog bewaard. Zoiets zou toch ook met vliegen moeten kunnen?

Geef elke burger jaarlijks een aantal vliegcredits, die alleen in dat jaar geldig zijn. Hoeveel, dat mag de politiek besluiten. Misschien voldoende voor één vliegvakantie per jaar, waarbij de vliegafstand niet meer bedraagt dan Amsterdam-New York (ik noem maar wat).

Zorg dat iedereen een online vliegcredit-account heeft, zodat hij altijd kan zien hoeveel hij er nog overheeft. Heb je vliegcredits over, of behoor je tot de groep die sowieso geen geld voor vakantie heeft? Dan kun je deze verkopen aan mensen die meer willen vliegen. Heb je tekort, dan kun je bijkopen.

Op deze manier “blijft vliegen toegankelijk” voor de armere burger, terwijl de frequent flyer wordt aangemoedigd om wat vaker te kiezen voor een alternatief, zoals de trein

One Comment

  1. lobkefaasen

    Ik vraag me dan wel af of bedrijven deze dan weer niet zullen gaan (ver)kopen aan elkaar. Net zoals gebeurt met groene stroom certificaten en CO2 tegoed.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.