Vergane glorie van het cabaret schreeuwt om aandacht

In het begin van de jaren ’80 was er een redelijk succesvolle cabaretier. Deze cabaretier verdiende zijn geld door voor een groot publiek dingen af te zeiken.
In dezelfde periode kwam er een nieuw product op de markt. Bier. Maar dan zonder alcohol. Een gewaagde stap voor de producent. Want bier en alcohol, dat is één en hetzelfde fenomeen. Echte mannen drinken bier. Bier is alcohol. Bier zonder alcohol is geen bier. Dus als je dat drinkt, dan ben je geen man.
Met die filosofie besloot de cabaretier een tirade tegen het biermerk af te steken, met als gevolg dat niemand meer met het merk gezien durfde te worden en het van de Nederlandse markt verdween (om opgevolgd te worden door andere merken die redelijk succesvol werden, maar dat terzijde).
Die conference in de jaren ’80…dat was voor deze cabaretier zijn “finest day”. Sinds dat finest hour is het met die man eigenlijk alleen maar minder geworden. Hij mag nog een columpje schrijven af en toe, maar de tijd dat zijn oudejaarsconference het cabaret-event van het jaar waren, die is lang geleden.
Tja, wat doe je dan? Tijd voor wat actie om weer in de media te komen. Je begint een twitter-account, dat al snel –vanwege de oude glorie- duizenden volgers heeft en je laat je lekker onsubtiel uit over allerlei actualiteiten.
En dat trekt redelijk wat aandacht, maar rijk wordt je d’r niet van. Het is wachten op de grote gelegenheid.
De gelegenheid die zich voordoet wanneer zoonlief wat problemen heeft met zijn telefoon en weinig heeft aan de helpdesk van het bedrijf. Kijk! Daar zat pa op te wachten: een nieuw doelwit om lekker tegenaan te gaan schelden. Een doelwit dat bij zo een beetje iedereen wel bekend is. Want wie heeft er geen soortgelijke ervaringen met een of andere helpdesk. En jawel, op basis van de oude glorie krijgt onze cabaretier bergen aandacht (ten koste van een bedrijf en daarmee mogelijk ten koste van de werkgelegenheid van erg veel mensen, maar wie boeit dat?).

En genieten dat dat is. Eindelijk weer eens de volle aandacht. Naarmate de aandacht toeneemt, wordt onze cabaretier ook weer steeds meer zelfverzekerd. Totdat hij begint te blaten dat het hier gaat om een kruistocht tegen minderwaardige helpdesk-service (oftewel alle helpdeskservice). Kijk. Als deze man nu al tegen helpdesks had geageerd voordat zoonlief er een probleem mee had, zou het nog een beetje geloofwaardig zijn geweest. Maar dit is geen kruistocht voor de goede zaak. Dit is je oude bekendheid misbruiken voor eigen gewin, ten koste van legio mensen die wel degelijk van goede wil zijn, maar helaas vast zitten. Dit is meesurfen op de macht van de aandacht. Narcissus zou zich er plaatsvervangend voor schamen.

Beste cabaretiers van Nederland: zet je eens in voor waardiger doelen, doelen die andere –goedwillende- mensen geen schade berokkenen.
Je kunt jezelf ook een Hele Vent voelen als je je voor wat waardiger doeleinden inzet.

2 Comments

  1. Jeroen

    Hey Thommor,

    ik weet niet precies waar je heen wilt met die vraag, maar: Niet meer dan de gemiddelde Nederlander.

    Maar ik had wel altijd iets met hypocriete mensen die doen alsof ze opkomen voor het algemeen belang terwijl het gewoon een kwestie van schaamteloze zelfpromotie is.
    Vooral als daardoor mensen beschadigd raken.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.