HBO-fraude: Peter de Reijke zegt wat gezegd moet worden

HAN-docent De Reijke
Peter de Reijke

In 1999 begon ik aan de versnelde propedeuse aan een Hogeschool in Arnhem, de HAN. Mijn keuze was gevallen op de HEAO, waar ik later de bedrijfskundige richting op ging met de studie Management, Economie en Recht. In de drieënhalf jaar die ik nodig had om de opleiding succesvol af te ronden heb ik een hoop docenten voorbij zien komen.

Eén van die docenten gaf het vak OSP, oftewel Organisatiesociologie en -psychologie. Een vak dat ging over de manier waarop mensen zich in een organisatie gedragen en hoe de organisatie invloed heeft op de manier waarop ze hun werk zien en de keuzes die ze maken. De Reijke was zo een docent die hoge eisen aan zijn studenten stelt. Zo een docent die het niet uitmaakt als een student hem niet aardig vindt. Een docent die er niet voor terugschrikt om je ingeleverde stuk, waar je veel moeite in hebt zitten, tot de grond toe af te branden en je dan met een paar tips weg te sturen om het overnieuw te doen. God, wat heb ik die man af en toe vervloekt. En ik was daarin zeker niet de enige.

Maar: hierdoor leer je wel wat je moet leren, en dat is toch nog altijd de kernverantwoordelijkheid van een docent. Een aardige docent maakt het studeren een stuk fijner, maar dat is toch minder belangrijk dan dat hij je iets bijbrengt.

HBO Fraude

2001

Het eerdergenoemde spanningsveld mens-organisatie kwam in de opleiding vaker terug, ook in andere vakken. Hierbij werd vaak geput uit praktijkcases, zoals de HBO-fraude van 2001. De precieze details

De details zijn me inmiddels ontgaan. Het had iets te maken met inschrijving van parttime studenten als fulltimers, of zoiets dergelijks. Het essentiële van de fraude was dat de financieringswijze van het HBO de scholen een perverse prikkel gaf. Of, in gewone mensentaal: de manier van betalen stimuleerde scholen om te sjoemelen.

2010

Inmiddels zijn we negen jaar verder en kunnen we constateren dat de Hoge Heren in de onderwijswereld niet goed hebben opgelet. Want waar elke HAN-student die een beetje had opgelet inmiddels wel doorhad dat je voorzichtig moet zijn met je financieringswijze, blijken de mensen in verantwoordelijke posities nog steeds niet door te hebben dat je de kat niet op het spek moet binden.

Peter de Reijke in 1Vandaag

En ineens was daar dan die enorm lastige, kritische docent uit het verre verleden in een uitzending van 1Vandaag waarin hij er ronduit voor uitkomt dat, inderdaad, studenten die niet aan de eisen voldoen soms toch een diploma krijgen:

Hij zegt studenten ‘uit sociale redenen’ toch een diploma te geven, hoewel ze daar niet de kwaliteiten voor hebben. “Ik geef toe dat ik daar medeverantwoordelijk voor ben. Bij herhaling zie ik studenten in de eindfase waarvan je je afvraagt: hoe heb je in godsnaam zo ver kunnen komen? Ik vind het moreel onmogelijk om iemand in die fase nog te moeten afwijzen. (…) Je geeft ze een 5,5 en dat wordt afgerond naar een 6. Zo wordt het administratief verwerkt. (…) Maar dan kun je niet zeggen: hier heb je iemand van HBO-niveau.”

Ik zeg: Peter, bedankt!

Heel goed dat je hierover je mond opentrekt, dat je aan dat touw trekt en de klok gaat luiden. En ik herken het. Tijdens mijn studie heb ik ook een aantal mensen gezien waarvan ik echt niet begreep hoe ze in hemelsnaam zo ver in de studie konden doordringen. Natuurlijk gingen er geruchten, maar niemand wist het zeker. Nu wel.

Ik ben blij dat je gevoel voor integriteit je ertoe heeft aangezet om deze, ongetwijfeld moeilijke, bekentenis te doen. Laten we hopen dat hiermee het balletje aan het rollen is gebracht en dat het systeem van onderwijsfinanciering, naar een systeem dat betaald voor daadwerkelijk geleverde “toename in cognitieve capaciteiten en persoonlijke effectiviteit”.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.