Groene reclame. Het klinkt “lief en gul”, maar maakt ook business-sense

Het bekende blad Ad Formatie meldt vandaag dat een aantal zenders een extraatje willen doen voor adverteerders van wie de reclamespot Klimaatneutraal is geproduceerd.

Als een adverteerder op Czar, MTV of Discovery Channel een spot laat draaien die “Klimaatneutraal” geproduceer is, dan wordt deze gevolgd door een billboard. Zeg maar een paar seconden een scherm waarin vol trots wordt verkondigd dat “Deze spot van (bedrijf) is Klimaatneutraal”. Deze billboards zijn gratis.

Dat klinkt best “lief en gul”. Immers, het is een manier om klanten aan te moedigen om milieuvriendelijker te werken. En inderdaad is de officiële lezing er ook één die vooral de “goede kanten” belicht. Een citaat:

Jochem de Jong, algemeen directeur Discovery Networks Benelux, verklaart waarom Discovery meegaat in het project: ‘Op onze zenders wordt er veel aandacht aan de materie besteed, maar persoonlijk vond ik dat we meer moesten doen. Het is misschien een kleine stap, maar door de samenwerking met MTV op dit gebied bereiken we toch al twee belangrijke doelgroepen: mannen en jongeren. De uitdaging is natuurlijk om ook de publieke omroep en andere zenders zover te krijgen.’

En ook de andere kanalen roemen de voorbeeldfunctie die ze kunnen vervullen.

Maar het grappige is, je hoeft geen koene ridder in glanzend harnas te zijn, die vanaf het witte paard het milieu komt te redden, want het maakt keihard business sense.

1) Teruglopende advertentiebestedingen

De media kampt al een tijdje met teruglopende bestedingen. Het wordt steeds moeilijker om de inventaris gevuld te krijgen. In de print (advertentiepagina’s) en op tv (zendtijd). Een bekende reactie van de sales-jongens is dan om “wat met de prijs te doen”. Maar het is ook een bekend gegeven dat het geven van kortingen in crisistijd een stuk makkelijker is dan het terugdraaien hiervan als het weer wat minder gaat. Door die billboards toe te voegen kun je mooi die reclamezendtijd inzetten, waardoor je met minder leegstand zit en de verleiding om met kortingen te komen een stuk lager is.

Bovendien wordt hier geen korting gegeven, dus is er geen probleem om deze terug te draaien. Een project als dit, kan natuurlijk altijd eindigen (mochten ze de zendtijd weer voor iets anders willen inzetten.

2) Blije adverteerders

Toegevoegde waarde van de billboards is inderdaad dat de adverteerder zijn MVO-image kan oppoetsen. Het billboard geeft toch een boodschap naar de kijker. Een boodschap dat het bedrijf enorm maatschappelijk bewust is, en zijn best doet om zo verantwoord mogelijk te opereren. En aangezien de adverteerder niets hoeft te betalen voor deze pluim zal deze daar geen moeite mee hebben. Sterker nog: het feit dat de zender deze pluim geeft, geeft een stuk “redactionele goedkeuring” mee. En dat heeft een waarde die een reclamespot maar moeilijk kan creëeren.

3) Goed voor het image van de zender

Tenslotte is het ook voor de zender een goede zaak: door zendtijd in te zetten voor “de goede zaak” kan de zender ook haar milieubewustzijn etaleren. Dat het hier om zendtijd gaat die anders tegen een dumpprijs zou zijn verkocht maakt niet uit. De kijker ziet toch niet dat deze actie de zender weinig of niets kost.

Kortom: een marketingactie zoals er meer zouden moeten zijn. Een actie, waarbij er alleen maar winnaars zijn.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.