Een paradigm switch over product ontwikkeling

Bij product ontwikkeling werd vroeger veel gebruik gemaakt van marktonderzoeken gebaseerd op interviews of focusgroupen. Honderden mensen worden ondervraagd over welke variant/smaak/kleur/… ze het mooist vinden. Het product met de beste respons wordt vervolgens geïntroduceerd.

Op een online forum waar ik regelmatig kom, wordt driftig gediscussieerd over een aangeboden product. Deze discussies zijn meestal energiek, maar soms ronduit vlammend.

Een bezoeker van dit forum creeërde een thread waarin hij linkte naar een filmpje dat in 2006 online was gezet. Een filmpje van een voordracht van Malcolm Gladwell waarin hij vertelt over een marktonderzoeker die een paradigm shift opriep: er is niet één beste product. Er zijn segmenten.

En hoewel marktsegmentering tegenwoordig behoort tot de basiskennis van marketeers, lijkt het erop dat dit beginsel in de dagelijkse praktijk nog wel eens vergeten wordt.

Bekijk het filmpje op TED

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.