Denk wat vaker “In-the-box” – @think_in_box

Van 26 tot 28 augustus vond in Nijmegen de EIPEN 2015 Conference plaats. Thema: “Bridging the gap between education and practice in health and social care”. Niet bepaald mijn vakgebied, dus waarom zou deze conferentie een blogpost inspireren? Dat komt, doordat ik één van de bezoekers en sprekers onderdak heb geboden. Dr. Gloria Esegbona heeft een workshop gehouden waar ze een pleidooi hield voor het vaker “In-the-box” denken.

Als bedrijfskundige ben ik doodgegooid met het credo dat we vooral Outside-the-box moeten denken. Oftewel: buiten de bekende kaders, voorbij de grenzen van ons gangbare denkpatroon om daarmee nieuwe oplossingen voor een uitdaging te vinden. Dr. Esegbona denkt hier iets anders over. Ze haalt haar inspiratie uit haar ervaring in Womens’ Health. Haar idee is simpel, en daarmee extra krachtig.

Het begint ermee, zo vertelde ze me de avond voor de workshop, dat elke persoon is een bouwsteen in de samenleving. Dan lijkt het me best handig dus, dat ieder individu in zijn eigen “Box” zit, want rechthoekige dozen, dat bouwt een stuk makkelijker… De box (kist) representeert de gangbare kaders waarbinnen een persoon opereert. En zoals een echte kist, heeft ook deze kist zes wandjes: rechts, links, boven, onder, achter en voor.

Hieronder geef ik mijn interpretatie aan van haar model. Een model dat, volgens Esegbona zelf, nog fluide is. Het is geen harde waarheid, het is een denkraam wat je helpt om dingen te bereiken.

Think-in-the-boxDe rechterwand

De rechterwand symboliseert het normen en waarden patroon van het individu. Esegbona zegt het heel krachtig: “It is about what is RIGHT for this person”. Het gaat hier om de individuele waarheden, de ethiek die iemand aanhangt. De herkomst van deze gegevens is onbelangrijk: het kan opvoeding zijn, religie, of een voorlichtingscampagne. Er zijn ook geen regels rondom de bekleding van deze wand. Het gaat er niet om de normen van het individu te veranderen, het gaat erom dat je ze meeneemt en er respect voor hebt. Het is ook de rechter hersenhelft. De hersenhelft die “weet”

De linkerwand

“What is left”? Wat is er nog over? Bij de linkerwand denkt Dr. Esegbona aan creativiteit. Aan het vinden van verbanden en het zoeken naar creatieve oplossingen. Innovatie, dat zit bij haar aan de linkerwand.

De achterwand

De achterste wand van de doos duwt tegen het individu aan. Het maakt dat iemand vooruit gaat. Hier gaat het om dingen als drive. De passies die iemand in zich heeft. Waar kan iemand helemaal voor gáán? Welke dingen, concepten, ideeën, bezigheden maken dat iemand helemaal in een flow terecht komt?

De voorwand

Duwt de achterwand de persoon naar voren, de voorste zijde van de box houdt hem juist tegen. Wat is het voor deze persoon dat hem tegenhoudt? Zijn het regels van de samenleving? Is het een eigen overtuiging? Zijn er bepaalde redenen dat iemand niet zo hard kan gaan als hij eigenlijk zou willen? En het allerbelangrijkst: (hoe) kunnen we deze obstakels uit de weg ruimen?

Het dak

Het dak, de bovenwand, van de box is niet alleen ter bescherming tegen regen en zon, maar het is ook het deel van de box dat voorkomt dat iemand teveel gaat zweven en dromen. Dit stuk van de kist houdt je nuchter, met beide benen op de grond en voorkomt dat je jezelf teveel verliest in dagdromen en niets meer voor elkaar krijgt. De vraag hier is dus wat het is, dat voor dit specifieke individu, zorgt dat hij praktisch en geaard blijft?

De bodem

Ik heb hem als laatste bewaard (in navolging van Dr. Esegbona), maar dat maakt de bodem niet onbelangrijk. Het is zelfs de basis. De bodem voorkomt dat je “erdoorheenzakt”. De bodem voorkomt dat je wegzinkt. Wat is de basis? Waar haalt het individu zijn of haar stabiliteit vandaan? Waar liggen de roots?

En is  er echt sprake van een “Floor” (een stevige ondergrond)? Of is er eerder sprake van een “Flaw” (tekortkoming, of gebrek)?

Bedrijfskundige toepassing van het Esegbona Model

Een beetje bedrijfskundige heeft natuurlijk al lang door hoe simpel en krachtig dit model is. Zoals veel modellen die je helpen om inzicht te krijgen in bijvoorbeeld een organisatie model, geeft het je een kapstok. Het kan dienen als checklist om te zorgen dat je alle belangrijke elementen hebt bestudeerd. Maar daar waar andere modellen veelal sociologisch georiënteerd zijn, is het Esegbona Model psychologisch. Het is primair gericht op één individu.

Daarmee is het een goed model voor verandermanagement, bijvoorbeeld voor het beïnvloeden van bepaalde actoren in een verandertraject. Maar het is ook inzetbaar bij marketing en sales, om een goed beeld te krijgen van de beslissers in een bepaald inkooptraject. Wat maakt dat deze persoon al dan niet overstapt op ons product.

Er zijn nog veel meer mogelijkheden. Het is immers een erg generiek model, dat je zonder al te veel moeite kunt aanpassen aan een specifieke situatie.

UPDATE: Esegbona, die een MBA heeft,  heeft het model ook vertaald naar een zakelijke toepassing. Zie hiervoor haar post “How to design a successful business, product, course etc. in 3 easy staps” op LinkedIn over @think_in_box

This entry was posted in Bedrijfskunde and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply