Denk na, boycot de Telegraaf

Gisteren is in Libië een Airbus 330 neergestort. Bij deze crash, waarvan de oorzaak nog niet bekend is, kwamen bijna alle inzittenden om het leven. De enige overlevende is één jongetje van negen jaar oud.

Denk na!

Stel je voor. Je bent met je ouders en je broert op vakantie, en van het ene op het andere moment wordt je wakker in een ziekenhuis in een vreemd land, zonder ook maar één bekend gezicht. Doktoren die een vreemde taal spreken. Zoiets zal iedereen al de nodige schrik aanjagen, laat staan een kind. En dan moet dit kind nog te horen krijgen dat zijn hele leven overhoop is gehaald. Geen ouders meer. Zijn broertje dood. En dan komen de herinneringen aan de crash.
Het kan haast niet anders dan dat zo een verschrikkelijke belevenis tot enorme psychische schade zorgt. Misschien dat de nodige hulpverlening de pijn draaglijk kan maken en de jongen nog enigszins kan functioneren, maar hoe je het ook wendt of keert: deze jongen zal deze crash zijn hele leven met zich meedragen.

En dan is daar de Telegraaf. Dezelfde krant die in 2002 als enige opende met de foto van een neergeschoten Pim Fortuyn (de rest fotografeerde een rouwkrans en wat foto’s van Fortuyn) gaat ook hier weer alle grenzen van het fatsoen voorbij. De redactie van deze “krant” vond het namelijk een goed idee om heel Nederland te laten weten hoe deze jongen heet, inclusief een foto van een weerloos, bewusteloos en kwetsbaar kind.
Toegevoegde journalistieke waarde van deze informatie: nul.

Het enige dat de Telegraaf met deze foto bereikt is het soort sensationalisme waar deze krant patent op lijkt te hebben. Goedkoop verkoopcijfers scoren ten koste van een weerloos slachtoffer.

Een slachtoffer dat ook zonder deze flagrante privacyschending al genoeg problemen heeft.

Waarom doet de Telegraaf dit? Omdat er mensen zijn die er geld voor betalen. Maar denk eens na: stel dat jij dit slachtoffer was? Of dat het een familielid van je was….

Boycot de Telegraaf!

Daarom een oproep: boycot de Telegraaf. Als je hem normaal in de losse verkoop koopt, koop vandaag dan eens een andere krant. Heb je een abonnement? Zeg het op. Bezoek je de site? Ga naar de concurrent.

Het is tijd dat de Nederlanders die nog een greintje fatsoen in hun donder hebben een duidelijk signaal geven: journalistiek is goed. Sensationalisme is ongepast.

Boycot de Telegraaf!

This entry was posted in Diversen. Bookmark the permalink.

3 Responses to Denk na, boycot de Telegraaf

  1. Emmy says:

    Eens. Ik vond het sowieso al op z’n zachtst gezegd vreemd dat beelden uit het ziekenhuis werden vertoond op tv. En eerlijk gezegd heb ik er gisteren nog over nagedacht om de Telegraaf te halen, omdat ik wel eens wilde weten hoe ze 16 pagina’s hebben kunnen vullen met dit soort tragiek, maar de rede won het van de nieuwsgierigheid.

    Groet Emmy

  2. Kat says:

    Absoluut lage actie van de telegraaf. Maar de foto van een neergeschoten Fortuyn werd gepubliceerd door de Volkskrant. Mede daarom heb ik indertijd mijn abonnement op de Volkskrant opgezegd.

  3. Pingback: Boycot de Telegraaf (2) - Jeroen Langendam

Leave a Reply